96نکته مهم درباره امتحانات و ارزشیابی
 
 
 
وبلاگ آموزشی.نمونه سوال.سوال بیست.کنکوری.همه پایه های تحصیلی.کلیک کنید

96نکته مهم درباره امتحانات و ارزشیابی

نویسنده : | تاریخ : 20:35 - سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:ارزشیابی های مستمر دبیران,,تاثیر امتحانات مستمر,,امتحانات وروش مطالعه,,96نکته مهم درمورد ارزشیابی های مستمر,

۱ارزشیابی، یکی از ارکان هر برنامه آموزشی است.
۲ارزشیابی، به طور اخص نظارت اندازه گیری کیفیت، کمیت و نوع تغییرات حاصل شده در رفتار دانش آموزان است.
۳ارزشیابی، آگاهی از میزان کارآیی و کارآمدی به طور اعم عوامل مؤثر در آموزش و پرورش است.
۴ارزشیابی، تنها به امتحانات پایانی محدود نمی شود.
۵ارزشیابی وسیله ای کارآمد و بی بدیل است برای هدایت مستمر یادگیری دانش آموزان.
۶ارزشیابی برای برنامه ریزی، تدریس و تصمیم گیری، امری ضروری و پایه ای است.
۷ارزشیابی مطلوب، مستقیماً در بهبود یادگیری دانش آموزان مؤثر است.
۸دانش آموزان نیز از طریق ارزشیابی به نقاط ضعف و قوت خود پی می برند.
۹ارزشیابی مستمر، باعث مرور و باز تولید مطالب آموخته شده توسط دانش آموزان می شود.
۱۰ارزشیابی مستمر، نظارت گام به گام بر تحقق هدف های رفتاری است.
۱۱معلم از طریق ارزشیابی روش تدریس و طرح درس خود را ارزیابی می کند.
۱۲امتحان وسیله ای است مناسب برای تفهیم هدف های درسی به دانش آموزان.
۱۳نتایج امتحانات موجب شناخت تفاوت های فردی دانش آموزان می شود.
۱۴امتحان نباید وسیله تهدید امنیت روانی دانش آموزان شود.
۱۵ارزشیابی دانش آموزان، نباید تحت تأثیر قضاوت شخصی و حالات عاطفی معلم قرار گیرد.
۱۶در جریان ارزشیابی باید سعی کرد فضای روانی مناسب و خالی از اضطراب برای بچه ها فراهم کرد.
۱۷سؤال های امتحانی باید با محتوای مواد آموزشی سازگار باشند.
۱۸سؤال های امتحانی را باید از مطالب مهم تر محتوای آموزشی که بر یادگیری آنها تأکید شده است، طرح کرد.
۱۹سؤال های امتحانی باید توانایی دانش آموزان را در سطوح مختلف یادگیری بسنجند.
۲۰سؤال های امتحانی باید معرف واقعی هدف های آموزش درس مورد نظر باشند(سنجش کارآمد).
۲۱خطای اندازه گیری آزمون باید کم باشد تا باعث اعتبار آن شود.
۲۲هدف نهایی از انجام امتحان، بهبود کیفیت یادگیری است.
۲۳در طراحی سؤال های امتحانی از جدول دو بعدی (هدف های رفتاری- فهرست محتوا) استفاده شود.
۲۴با توجه به برآیند یادگیری، از انواع ابزار آزمون استفاده شود.
۲۵متن سؤال های امتحانی با بیانی ساده و روشن و دور از ابهام نوشته شود.
۲۶از طرح پرسش های چند پهلو و گمراه کننده جداً اجتناب کنید.
۲۷متن سؤال ها را به صورت جملات مثبت بنویسید.
۲۸سؤال های امتحانی را عیناً مانند سؤال های کتاب و به صورت کلیشه ای ننویسید.
۲۹از دادن حق انتخاب به دانش آموزان برای این که از میان سؤال ها چند سؤال را انتخاب کنند و پاسخ  دهند،  خودداری کنید.
۳۰هر سؤال امتحانی باید مستقل از سؤال های دیگر باشد.
۳۱سؤال های امتحانی را از ساده به مشکل بنویسید.
۳۲اگر امتحان دارای سؤال های متنوع است، آنها را گروه بندی کنید و سؤال های هر گروه را به دنبال هم بنویسید.
۳۳سؤال های کتبی را طوری بنویسید که به آسانی خوانده شوند.
۳۴سؤال ها را با فاصله مناسب بنویسید.
۳۵سؤال های انشایی را در ورقه ها یا جزوه جداگانه و سؤال های عینی را نیز در ورقه جداگانه بنویسید و در امتحان ابتدا سؤال های عینی را به دانش آموزان بدهید، بعد سؤال های انشایی را.
۳۶ایجاد شرایط فیزیکی و عاطفی مناسب در جلسه امتحان ضروری است.
۳۷فضای امتحان باید خالی از عوامل برهم زننده تمرکز حواس دانش آموزان باشد.
۳۸در جلسات امتحانی با فردفرد دانش آموزان رابطه ای دوستانه و محبت آمیز برقرار کنید.
۳۹دانش آموزان را در مورد نحوه امتحان راهنمایی کنید.
۴۰ورقه های امتحانی را به صورت ناشناخته تصحیح کنید.
۴۱در تصحیح اوراق امتحانی ابتدا سؤال اول را در تمام اوراق تصحیح کنید. سپس سؤال دوم را و بعد سوم و به همین ترتیب تا آخر.
۴۲محتوای سؤال های امتحان را از آنچه تدریس شده است، استخراج کنید.
۴۳سعی شود سؤال های امتحانی پایایی و ثبات داشته باشد.
۴۴سؤال های مرحله ای را طوری طرح کنید که دانش آموزان بتوانند در یک جلسه درس به آنها پاسخ دهند و دنباله امتحان به زنگ تفریح نکشد که باعث حواس پرتی دانش آموزان شود.
۴۵ارزشیابی را جزئی از فرایند آموزش بدانید نه به عنوان نقطه پایانی تدریس.
۴۶راهبردهای آموزش و ابزار ارزشیابی، باید با هم سازگاری داشته باشند.
۴۷سؤال های امتحانی طوری طرح نشوند که فقط محفوظات دانش آموزان را بسنجند.
۴۸از طرح سؤال های بسیار سخت و بسیار آسان خودداری شود.
۴۹ارزشیابی نباید جای هدف های آموزش را بگیرد و به عنوان هدف مطرح شود.
۵۰ارزشیابی و امتحان را همانند سایر فعالیت های آموزشی بدانیم.
۵۱ارزشیابی تنها برای صدور جواز عبور شاگرد از یک پایه به پایه دیگر نیست.
۵۲ارزشیابی باید وسیله پیش بینی باشد،  یعنی نشان دهد که شاگرد در چه زمینه ای می تواند به موفقیت برسد
۵۳ارزشیابی را نباید صرفاً به منظور نمره دادن و مقایسه دانش آموزان و تعیین افراد قوی و ضعیف به کار برد.
۵۴در ارزشیابی به نتیجه عملکرد شاگردان در پاسخ به سؤال های مطرح شده اکتفا نکنید.
۵۵در ارزشیابی، خود را محدود به انواع تست های کتبی و شفاهی نکنید.
۵۶ارزشیابی تدریجی و تراکمی، باید به طور غیرمستقیم و بدون اعلام قبلی صورت گیرد.
۵۷ایجاد محیط رعب و وحشت برای امتحان، دانش آموزان مضطرب را مضطرب تر می سازد.
۵۸انتظارات خود را از دانش آموزان در مورد امتحانات مشخص کنید.
۵۹تأکید بیش از حد بر ارزش نمره بالا و منوط کردن ارزشمندی کودک به نتایج امتحانات وی، باعث بالا رفتن اضطراب در بچه ها می شود.
۶۰نمره دادن فقط جزئی از فرایند ارزشیابی است.
۶۱ارزشیابی باید بلافاصله پس از تعیین هدف های آموزشی معلوم شود.
۶۲سؤال ها باید واضح و روشن طرح شوند و زیاد طولانی نباشند.
۶۳امتحانات نباید بر تمام ضوابط و موازین آموزشگاه حکومت کند.
۶۴هدف از ارزشیابی و امتحان،  شناختن و شناساندن است.
۶۵نسبت به امتحان نگرش مثبت ایجاد کنید.
۶۶موفق نشدن در امتحانات را نمی توان فقط به خود دانش آموز و فعالیت های او نسبت داد.
۶۷شیوه پرسش خود را از مطالب تدریس شده، برای دانش آموزان مشخص کنید.
۶۸جلسات امتحانی را با کلام زیبا و آرام بخش الهی شروع کنید.
۶۹عدم موفقیت دانش آموزان را در امتحان، دال بر بدی شخصیت آنها ندانید.
۷۰سؤال های امتحانی را با عنایت به هدف های رفتاری، طراحی کنید.
۷۱هیچ یک از آزمون ها به تنهایی ارزشیابی دقیقی از فرایند یادگیری و پیشرفت تحصیلی به حساب نمی آید
۷۲ارزشیابی خود را به یک نوع وسیله سنجش محدود نسازید.
۷۳در هر امتحان عدالت را حاکم کنید و شرایط یکسان برای همه به وجود آورید.
۷۴اگر ارزشیابی به نحو شایسته انجام نگیرد، اثر منفی بر یادگیری می گذارد.
۷۵آموزش و ارزشیابی باید هدف های یکسانی را دنبال کنند.
۷۶هدف از امتحان، غافلگیر کردن دانش آموز نیست.
۷۷یکی از ویژگی های ارزشیابی مطلوب، کارآمد بودن آن است.
۷۸تعداد سؤال های مربوط به یک هدف و یک محتوا باید متناسب با اهمیت آنها باشد.
۷۹یک آزمون باید قدرت تشخیص داشته باشد.
۸۰در اجرای امتحان، نباید به «سرعت در پاسخ دادن» اهمیت زیادی داد.
۸۱استفاده از چهار یا پنج نوع سؤال متفاوت در یک آزمون، امتیاز به حساب نمی آید.
۸۲معلم نباید یک نوع سؤال را بر انواع دیگر برتری دهد و همواره از آن استفاده کند.
۸۳سؤال های امتحانی را با دقت طرح کنید و به طور خوانا بنویسید.
۸۴اگر دانش آموزان هنگام امتحان، سؤال داشته باشند، باید به آنها پاسخ داد، اما آنها را تشویق به سؤال کردن نکنید.
۸۵خواندن سؤال های امتحانی برای دانش آموزان ضرورت ندارد، مگر دانش آموزانی که مشکل خواندن داشته باشند.
۸۶تردید در روایی یک آزمون احتمال تقلب را افزایش می دهد.
۸۷اضطراب زیاد در جلسه امتحان باعث افت عملکرد دانش آموزان می شود.
۸۸دادن ضریب بیش تر به سؤال هایی که توانایی و استعداد مهم تری را می سنجند، منطقی است.
۸۹نمرات خام هر امتحان در نفس خود معنای زیادی ندارند.
۹۰یک آزمون هر اندازه هم خوب باشد اگر به نحو شایسته ای اجرا و نمره گذاری نشود، روایی و اعتبار آن به خطر می افتد.
۹۱در آگهی هر آزمون، نتنها باید تاریخ برگزاری آن، بلکه تعداد سؤال ها و نوع آنها را نیز مشخص کنید.
۹۲آموزش،  ارزشیابی و نمره گذاری باید هدف های یکسانی داشته باشند.
۹۳تغییرات نظام آموزشی باید در راستای تغییر بنیادی نظام سنجش و ارزشیابی باشد.
۹۴نمره خام به تنهایی بیان کننده میزان پیشرفت یا عملکرد دانش آموز نیست.
۹۵به ارزشیابی در حیطه های نگرشی و مهارتی بیش تر توجه کنید
۹۶ارزشیابی باید بتواند فراگیران را در امر یادگیری کمک کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






سوال بیست : نظر فراموش نشه!ممنون از شما دوست عزیز
www.soal20.lxb.ir

 

آخرین مطالب

» تاریخ کنکورهای ۱۳۹۹ مشخص شد... ( 1399/02/19 )
» اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درخصوص تغيير تاريخ برگزاري ازمونهاي کارشناسي ارشد ناپيوسته و دکتري 99 ( 1399/02/09 )
» تاریخ دریافت کارت شرکت در کنکور 97+زمان اعلام نتیجه کنکور 97 ( 1397/01/06 )
» سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی سال 1396 ( 1396/05/18 )
» کانال تلگرامی سوال بیست ( 1453/04/21 )
» دیکشنری دانشجو ( 1396/04/21 )
» دانلود رایگان تحقیق پروژه آمار و مدلسازی ( 1395/01/16 )
» دانلود تحقیق پروژه آمار دبیرستان ( 1395/01/16 )
» دانلود پروژه درس آمار و مدلسازی سال دوم و سوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار و مدلسازی سال سوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار سال دوم دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار رایگان پروژه آمار سال دوم ریاضی ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار دانلود تحقیق آمار ( 1395/01/16 )
» دانلود رایگان پروژه آمار و مدلسازی دبیرستان ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار سوم دبیرستان آمار و مدلسازی ( 1395/01/16 )
» پروژه آمار ( 1395/01/16 )
» جزوه فیزیک ۳ رشته ریاضی ( 1396/01/15 )
» نرم افزار اندروید دین و زندگی کنکور ( 1395/12/05 )
» اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در خصوص تمديد مهلت ثبت نام در آزمون سراسري سال 1396 ( 1395/11/28 )
» زمان ثبت نام کنکور سراسری 96 ( 1395/11/04 )
» فهرست منابع سوالات ازمون سراسري سال 1396 بعلاوه حذفيات منابع ( 1395/09/17 )
» سوالات کنکور شیمی ۲ و ۳ به تفکیک فصل ها با پاسخ (۹۳-۸۵) ( 1395/09/14 )
» جدول برنامه زماني آزمونهاي سال 1396 سازمان سنجش ( 1395/08/10 )
» اطلاعيه سازمان سنجش اموزش کشور درباره ميزان و نحوه تاثير سوابق تحصيلي در ازمون سراسري سال 1396 ( 1395/07/10 )
» لغات رمزگذاری شده زبان انگلیسی ویژه آزمون ها ( 1395/06/20 )
» اطلاعیه جدید سازمان سنجش ( 1395/05/28 )
» خبرهای فوری از کنکور95 ( 1395/05/23 )
» اعلام نتیجه اولیه کنکور سراسری 95 ( 1395/05/20 )
» نفرات برتر کنکور 95+دفترچه انتخاب رشته+هشدار سازمان سنجش ( 1395/05/19 )
» کنکور حذف می شود یا خیر؟کنکور برای رشته های پر رقابت تا ۶ سال آینده حذف نمی شود ( 1395/05/02 )
» سوالات و کلید اولیه کنکور 95 ( 1395/04/31 )
» دانلود جزوه خلاصه و چکیده تکنیک های کنکوری درس دین و زندگی ( 1395/03/30 )
» مجموعه جزوات و سوالات نهایی با پاسخ درس جبر و احتمال ( 1395/02/12 )
» جزوه آموزشی و کنکوری درس آمار و مدل سازی ( 1395/01/17 )
» قانون اعمال معدل سال سوم متوسطه در کنکور سراسری ابطال شد ( 1394/11/20 )
» کنکور 95(آخرین خبر) ( 1394/11/19 )
» دهه ی فجر گرامی باد ( 1394/11/15 )
» مجموعه سوالات تشریحی فیزیک سوم متوسطه با پاسخ ( 1394/10/27 )
» دانلود نمونه سوالات شیمی اول – دوم – سوم و چهارم دبیرستان ( 1394/10/20 )
» تعرفه ثبت نام دريافتي از داوطلبان کنکور 95 ( 1394/09/04 )
» بودجه بندی سوالات کنکور تمام دروس رشته تجربی از سال ۸۸ تا ۹۴ ( 1394/09/04 )
» نرم افزار درصدیاب کنکور سراسری ( 1394/08/05 )
» محرم ( 1394/07/21 )
» تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95 و 96 سراسری چگونه خواهد بود؟ ( 1394/07/01 )
» خداوند می بیند(تلنگر) ( 1394/07/01 )
» اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری 1394 دبیرستان شهید رجایی تودشک ( 1394/06/23 )
» نتیجه نهایی آزمون سراسری 94 ( 1394/06/18 )